Chronodieta – sposób na harmonijne zrzucenie wagi

Chronoodżywianie, zwane również chronodietą, to odżywianie dostosowane do rytmów biologicznych. Polega na spożywaniu określonego typu produktów w konkretnych porach dnia, co wynika z faktu, że procesy trawienia i wchłaniania składników odżywczych różnią się intensywnością – w zależności od momentu w cyklu dobowym. Jako przykład można podać insulinę, której działanie jest największe rano i stopniowo maleje do wieczora – i właśnie na takich odkryciach bazują założenia chronodiety.

Chronoodżywianie – najważniejsze zasady

Ten rodzaj diety charakteryzuje się prostotą i brakiem skomplikowanych zasad. Obowiązują jedynie dwie, podstawowe reguły:

  1. zjadaj 3 posiłki w ciągu dnia.
  2. posiłki komponuj według poniższych zaleceń:
  • śniadanie – powinno stanowić 40% dziennej podaży węglowodanów, właśnie dlatego, że insulina występuje w większych ilościach do godziny 15.00,

  • obiad – powinien być skomponowany z węglowodanów i białka,

  • kolacja – ma być posiłkiem w pełni białkowym.

Jeśli chodzi o tłuszcze, to można dodawać je każdego posiłku w umiarkowanych ilościach, które nie przekroczą 30% dziennego zapotrzebowania.

Dieta zakłada, że aby uruchomić proces spalania tłuszczu w organizmie należy znacząco ograniczyć spożywanie węglowodanów przed snem. Czynnikiem utrudniającym spalanie tłuszczu jest insulina, a jak wiadomo – węglowodany pobudzają jej wydzielanie. Zatem przestrzeganie powyższych zasad ma na celu zredukowanie komórek tłuszczowych i utratę wagi.

Chronodieta – produkty

Chronoodżywianie zaleca spożywanie określonych grup produktów – wśród nich znajdują się pełnoziarniste wypieki, kasze i makarony, ziemniaki i rośliny strączkowe, a także nabiał, ryby, mięso i jaja. Węglowodany proste, takie jak słodycze i biała mąka powinny być ograniczone do minimum.
Przykładowe śniadanie może obejmować jogurt naturalny z płatkami owsianymi i orzechami, na obiad warto zjeść chude mięso z dodatkiem warzyw i kaszy jaglanej, zaś w ramach kolacji można przygotować gotowane jajka z sałatą. Dużym plusem tej diety jest to, że nie ma produktów zabronionych. Wystarczy tylko zachować umiar i nie przekraczać zapotrzebowania kalorycznego.

Ten styl odżywiania ma wiele innych zalet. Po pierwsze pomaga wprowadzić harmonię w jadłospisie i utrzymać regularność spożywania posiłków. Po drugie dostarcza organizmowi niezbędnych witamin i minerałów, poprzez różnorodność produktów. W przeciwieństwie do wielu restrykcyjnych diet – chronodieta nie wymaga rezygnacji z żadnego rodzaju jedzenia, ani też nie dostarcza niczego w nadmiarze – dlatego nie grozi nam niedożywienie czy też doprowadzenie do niedoborów lub innych stanów groźnych dla zdrowia. Po trzecie jest to świetny sposób na zrzucenie wagi. Choć na efekty trzeba poczekać, to przy tej diecie utrata wagi następuje w sposób zdrowy, przyjazny dla organizmu. Zatem efekt jojo nie wystąpi, tak jak ma to miejsce w przypadku np. drastycznego ograniczania kalorii. Po czwarte – jest prosta i nie wymaga specjalnych umiejętności kulinarnych. Wszystko to sprawia, że warto ją wypróbować, bo być może okaże się dietą idealną dla nas.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *